לאור המצב הביטחוני בדרום הארץ ובצפונה, נערכו לאחרונה תרגילים רבים במקלטים בכל בתי הספר בארץ, וכך גם בצפת. אך בצפת נערכו התרגילים באווירה שונה ומיוחדת הודות לתוכנית ייחודית ביוזמת מתי"א (מרכז תמיכה ייעוץ אזורי) צפת שנקראת 'הפינה הנעימה במרחב השקט'.

הילדים לומדים את טכניקת הרגיעה על ידי תרגולים בכיתות, ובחדר מיוחד ומקסים שמיועד לכך. תוכנית זו, שמקנה רגיעה מנטאלית, רגשית וגופנית, מבוססת על גישתה הוליסטית של 'במרחב השקט' הדוגלת בכך שלכל אדם, מטף ועד קשיש, יש את היכולת להתחבר לשקט הפנימי שלו ולמשאביו האישיים, על מנת להתמודד טוב יותר.

בשבוע האחרון נערכו שני תרגילים של ירידה למקלטים בבתי הספר בזמנים שונים. התרגיל הראשון נערך באופן שיגרתי ומקובל. ובתרגיל השני השתתפה אשת הצוות 'פינה נעימה במרחב השקט' שתרגלה את הטכניקה במשך 10 דקות יחד עם התלמידים והמורים.

התלמידים התבקשו לצייר לאחר התרגילים את החוויה מהמקלט כפי שהצטיירה בענייהם בתרגיל הראשון ובתרגיל השני. לפי התמונות של הילדים, רואים את השוני בהרגשתם בשהייה בזמן התרגיל הראשון, לעומת בשהייה בזמן התרגיל השני.

בציורים הראשונים אובחן כי הילדים הרגישו פחד, לחץ וחרדה. רואים מרחב מוגן עבה במיוחד ונראה צורך למחסה והתגוננות. הפנים של הדמויות בציור מחוקים, ללא הבעה , מה שמרמז על מצוקה אמיתית.

בציור השני רואים שהתמונה השתנתה לחלוטין. הילדים נמצאים במרחב מוגן, אך נראה יותר מרחב, אויר, אור, שנותנת תחושה של פתיחות וביטחון. כמו כן, הדמויות מצוירות עם פנים חשופות ומחויכות, המביעות רגש חיובי יותר.


ציור שני. הביטחון מורגש

תוכנית זו פותחה בידי פמלה מונד (M.A) וג'אנט נמנוב B.Sc, תרפיסטיות בדרמה ובתנועה, מנהלות מרכז "במרחב- השקט" בעיר צפת, ועובדות כחלק מצוות מתי"א צפת. התוכנית מופעלת כבר מספר שנים בבתי הספר ובגנים שונים בצפת ובאזור.

השימוש בטכניקה מאפשר לאדם במצבי לחץ לחזור למצב של רגיעה ולהגיע לשקט פנימי, באופן מיידי בעת הצורך. "זו תוכנית מתמשכת בתוך בית הספר, זה חלק של המערכת. הם עושים תרגול יום יומי של חמש דקות", אמרה מונד, "זו טכניקה מסוימת שחוזרים בה על מילות מפתח. אנחנו פיתחנו את השיטה שביסודה מבוססת על התניות כמו בתורה של פבלוב. מספיק גירוי מסוים, כדי לחזור לאותה חוויה של רוגע".