צילום: יורם כהן קווים מהגיהנום: mynet מביא לכם בסדרת כתבות מכל רחבי הארץ פרופילים של קווי האוטובוס המעצבנים באמת שמלווים את חיינו מידי יום. רוצים להוסיף? כתבו בטוקבקים.

קו 984: מסורבל וצפוף
עד לפני מספר חודשים, קו האוטובוס 980 מצפת לבני ברק הופעל בתדירות גבוהה. שמונה אוטובוסים יצאו מצפת לבני ברק בכל יום, ושמונה אוטובוסים עשו את הדרך בכיוון ההפוך. מכיוון שמדובר בקו שכמעט כל נוסעיו הם חרדים, הוא עבד במתכונת שנקראת 'קווי מהדרין', כלומר, גברים יושבים מקדימה, נשים וילדים מאחור. המציאות הזו השתנתה בשנה האחרונה.

קו 984. החרדים של צפת זועמים על חסידות גור. צילום: אביהו שפירא

במהלך השנה האחרונה חברת אגד התחילה להפעיל קו חדש הנושא את המספר 984. קו זה מחליף בחלק מהיום את קו 980. גם הוא נוסע לבני ברק, אבל המסלול שלו שונה. המסלול של קו 980 היה מתחיל בצפת, משם למירון, לצומת קדרים, צומת גולני, ומשם לכביש החוף, נתניה, הרצליה, ולבסוף לבני ברק. לעומת זאת קו 984 מתחיל את המסלול במירון, נוסע לצפת, משם לקריה החסידית בחצור, ורק אז מתחיל את הנסיעה לכיוון בני ברק דרך כביש 6 ולא דרך כביש החוף, ומבני ברק הוא ממשיך לאשדוד, שם נמצאת תחנתו הסופית.

קו 980 מופעל רק שש פעמים ביום. מעבר לכך, האוטובוס האחרון של קו 980 יוצא בשעה 19:03, ואילו האוטובוס האחרון של קו 984 יוצא ב-21:45.

"יצרו כאן קו אוטובוס שנותן עדיפות לתושבי הקריה החסידית בחצור הגלילית. במקום שהקו יתחיל בחצור, ימשיך לצפת ומשם למירון, הוא הפוך. כך חסידי גור נהנים ממסלול קצר, ואילו תושבי צפת נפגעים. בצפת יש אוכלוסייה חרדית, גדולה פי 20 מזו שבחצור, אני לא מבין מדוע להם יש עדיפות עלינו?"

הסיפור, כך מסתבר, לא נגמר בסיבוב דרך חצור. כאשר מישהו רוצה לצאת מבני ברק לצפת, הוא לא יודע מתי בדיוק יגיע קו 984 שיוצא מאשדוד. "חיכיתי פעם 45 דקות עם הילדים בחום, עד שהגיע האוטובוס, שהתעכב בפקקים", מספר תושב בני ברק שחפץ לבקר את קרוביו בצפת.

בעיה נוספת שצצה בקו 984 הוא החלפת הנהגים בקווים של סוף היום. קואופרטיב אגד מעוניין לחסוך, ובמקום להלין את הנהג שיוצא מצפת בערב בתל אביב, הוא מחזיר אותו לצפת. הפטנט עובד כך: האוטובוס שיוצא מצפת, והאוטובוס שיוצא מבני ברק נפגשים בכביש הסרגל, שם הנהגים מתחלפים. הנהג שנסע מצפת, חוזר באוטובוס שיצא מבני ברק לצפת, והנהג שנסע מבני ברק חוזר באוטובוס שיצא מצפת לבני ברק. לכאורה רעיון טוב, אבל הנוסעים הם אלה שמשלמים את המחיר, כי הנהגים לא מצליחים לתזמן את זמן ההגעה. "נאלצתי לחכות פעם 40 דקות בהפסקה בכביש הסרגל, עד שהגיע האוטובוס השני, במקום 10 דקות כמקובל", אמר אחד מתושבי צפת.

קו 841: סיוט של כל נוסע
מי מאיתנו לא חושש להגיע לרציף האוטובוסים של התחנה המרכזית החדשה בת"א, ולגלות כי האוטובוס היחיד שיוצא כעת הוא קו 841? בקרב נוסעים רבים הפך הקו היוצא מהעיר הגדולה עד לעיר הכי צפונית במדינה כסיוט של ממש. לא פחות מארבע שעות נסיעה מעייפות ומתישות מצפות למי שנקלע לאוטובוס בקו זה.

הקו יוצא מתחנה מרכזית ת"א דרך פתח תקווה, רעננה, כפר סבא, חדרה, עפולה, טבריה ומסתיים בקרית שמונה. אחת הבעיות הקשות בקו זה הוא המקום בו בוחר הנהג לבצע הפסקה. בשעות הערב המאוחרות מציינים הנוסעים שאמורים לרדת בתחנה מרכזית עפולה כי הנהג מבצע הפסקה בתחנת דלק בצומת התענכים קילומטרים ספורים לפני הכניסה לעפולה.

טל בן יוסף נוסע מתמיד, המתגורר בכפר סבא: "בכל פעם שאני אמור להגיע להורים בטבריה, אני נוסע בשני אוטובוסים כדי לא לעלות על 841. יש לי המון חוויות לא נעימות מהקו הזה, לא לחינם אומרים 'יש חברים באגד', במשך הנסיעה מרוב השעמום אתה מדבר עם כל מי שנמצא לידך רק כדי להעביר את הזמן".

תגובות
ממשרד התחבורה נמסר: קו 980 מבני ברק למירון וצפת הינו קו מאסף וככזה הוא נוסע לאורך כביש החוף ומסלולו מסורבל יותר. לעומתו, קו 984 הינו קו מהיר הנוסע על כביש 6 ומסלולו נוח ומהיר יותר. תושבי צפת הביעו לא אחת את אמונם בקו 984 שעל אף שהוא נוסע לחצור, מסלול נוח יותר עבורם.

משרד התחבורה מכיר בבעייתיות של תפעול קווים אלה ובימים אלו עורכים יועצי המשרד סבב פגישות והתייעצויות עם גורמים שונים על מנת לייצר ראורגניזציה בקווים כך שכל המשתמשים יוכלו ליהנות מרמת שירות נאותה.

מאגד נמסר בתגובה: "במצב הנוכחי אין הצדקה כלכלית ותפעולית להפעלת קו מיוחד לתושבי חצור הגלילית. לכן, כברירת מחדל הוחלט כפתרון ביניים להפעיל את קו 984 אשר מסלול נסיעתו מקביל לקו 980, בעיקר בין צפת לבני ברק, ונותן למעשה אותו השרות לציבור הנוסעים. מכיוון שקו 984 נותן שירות ליישובים נוספים כמו חצור הגלילית, אגד מצמצם את תדירות קו 980 בהתאם, וכל זאת נעשה על מנת ל