צילום: אביהו שפירא תושבים שרכשו דירות בהרחבה הקהילתית בכפר בלום לא יכולים להיכנס ולגור בבתיהם, משום שהחברה הלאומית לדרכים עיכבה את סלילת הכביש העוקף, שהיה אמור לפתור את הבעיה הבטיחותית של המעבר בין הקיבוץ להרחבה. כעת הם תקועים ללא פתרון, וכל אחד מהגורמים המעורבים בנושא מסיר מעליו את האחריות.

קיבוץ כפר בלום שוכן בלב עמק החולה. הוא משמש גם כמרכז חינוכי ותרבותי, ונמצאים בו בתי ספר, אולם ספורט, מרכז מוסיקה ועוד. זו הסיבה שההרחבה הקהילתית שתוכננה בו הייתה מאוד אטרקטיבית עבור אנשים שחיפשו לעבור לבית ביישוב כפרי בגליל העליון.

היום הם ניצבים בפני שוקת שבורה. הבתים שלהם כבר מוכנים, אבל הם אינם יכולים להיכנס אליהם, משום שבין שכונת ההרחבה הקהילתית ובין הקיבוץ חוצץ כביש 9778, שהוא בהגדרתו כביש בין עירוני. סלילת הכביש העוקף שהובטחה להם מתעכבת, וגם פתרונות חלופיים, שיאפשרו מעבר בטוח לילדים בין שני חלקי היישוב, תקועים בשלב זה.

"רצינו לבנות ממזרח לקיבוץ, אבל מינהל מקרקעי ישראל, התנגד, בגלל שבצד המזרחי יש אפיק של אחד מיובלי הירדן, לכן לא נותרה ברירה אלא לבנות בצד המערבי", מסביר מנהל הקהילה, יוסי טל.


כביש 9778. אין כיכר תנועה (צילום: אביהו שפירא)

אנשי כפר בלום ידעו שכדי לבנות בצד המערבי, יש צורך להעתיק את כביש 9778 מערבה יותר, אחרת ייווצר מצב שבו כביש בין עירוני יחצה את שני חלקי היישוב. לכן הם פנו לחברה הלאומית לדרכים, למינהל מקרקעי ישראל, ולגורמי התכנון במשרד הפנים, בבקשה שיינתן פתרון לבעיה. הפתרון אכן ניתן. בתוכנית המתאר של ההרחבה הקהילתית נקבעה העתקת הכביש מערבה. כך הקטע של הכביש שצמוד כיום לכפר בלום יוכל להפוך לכביש פנימי, ותידרש רק בנייה של כיכר עגולה קטנה.

הקיבוץ חתם על חוזה עם חברת הבנייה אמפא מליבו, שאמורה הייתה לבנות את השכונה, והחברה החלה לשווק את הדירות. משפחות חתמו על חוזה עם אמפא מליבו, כשלחוזה הזה צורפה גם המפה שבה נראה בבירור הכביש העוקף את השכונה ממערב.

עוד לפני שהחלה הבנייה פנתה הנהלת הקיבוץ לחברה הלאומית לדרכים (מע"צ) וביקשה לדעת מתי מתכוונת החברה להתחיל את סלילת הכביש העוקף. "התשובה שקיבלנו הייתה שמע"צ לא תתחיל להשקיע בכביש שעלותו 30 מיליון שקל, עד שלא תיווכח שהשכונה אכן הולכת להיבנות", אמר טל..

חברת אמפא מליבו לא צפתה בעיה כלשהי עם הכביש, ולטענת התושבים אף אחד לא אמר להם שצפויה להיות בעיה, החדשים התחילו להיות מודאגים. "התחלנו לברר מה קורה", אמר יוחאי פארן, המתגורר כיום עם משפחתו בשכירות בכפר בלום, "התברר לנו שסלילת הכביש לא מופיעה בתוכנית החומש של מע"צ".

בחוזה שחתמה אמפא מליבו עם הדיירים נכתב שבמידה שלא ייסלל כביש עוקף, החברה מתחייבת לדאוג למעבר בטוח בין שני חלקי הקיבוץ. אלא שהוועדה המקומית לתכנון ובנייה לא הייתה מוכנה לאשר הקמת כיכר קטנה משום שכל עוד לא נסלל הכביש העוקף, וכביש 9778 נחשב עדיין לבין עירוני, ולכן צריך לבנות לו כיכר בהתאם. התוצאה היא שהדיירים תקועים בינתיים בין תשלום משכנתא לבית שאינו מוכן לאכלוס לבין תשלום שכר דירה.

דובר אמפא מליבו, רועי שטיינמץ: "סלילת הכביש העוקף באזור כפר בלום נמצאת באחריות החברה הלאומית לדרכים".

תגובת מע"צ: "במסגרת תב"ע של השכונה ישנה התחייבות של היזם – חברת "אמפא" לבצע מעבר תת קרקעי להולכי רגל
אשר יספק לתושבי השכונה ואורחיה מעבר בטיחותי. משיקולים שלה החליטה חברת "אמפא" לא לבצע את המעבר התחתי וכעת היא בוחנת אפשרות לבצע גשר הולכי רגל במקום".

ראש המועצה האזורית גליל עליון, אהרון ולנסי: "יש לנו הבטחות בע"פ ובכתב משני שרי תחבורה שסלילת כביש עוקף כפר בלום תיכנס לתכנון וביצוע מיידי. לצערי הרב זה לא קרה. וההבטחות ניתנו כבר לפני 3-4 שנים. כרגע פנינו לכמה גורמים עם כמה הצעות לפתרון ואני מקווה כי בתוך כמה ימים נקבל תשובות ונעדכן את התושבים".

הכתבה המלאה מתפרסמת בסוף השבוע ב'ידיעות קרית שמונה'