צילום: שרון צור עונת הפסטיבלים מגיעה לשיאה מדי שנה בחג הסוכות, כשבכל עיר בסביבה מתקיימים אירועים מכל סוג וצבע. אבל השנה צץ כאן לראשונה פסטיבל חדש ומרענן במיוחד, שכבש את תושבי האזור והאפיל על כל השאר - נסיעה ברכבת העמק, שנפתחה ביום ראשון שעבר, ערב חג סוכות.

כך שעם כל הכבוד לפסטיבל השוקולד בנצרת עילית, לציורי התלת־ממד בשדרת ארלוזורוב בעפולה ולַצמד סטטיק ובן אל תבורי, שהופיעו בבית שאן, בחול המועד תשע"ז הנסיעה ברכבת מבית שאן לחיפה ובחזרה היתה האטרקציה האמיתית באזור.

רכבת העמק תצא לדרך ביום ראשון ב־7:32 בבוקר
אחרי 65 שנה: הקטר שוב נוסע במסילת רכבת העמק

"בשמי ובשם נהגי רכבות הנוסעים, בשם עובדי רכבת ישראל ובשם עם ישראל, אני גאה ונרגש לנהוג ברכבת המסחרית הראשונה בקו העמק, ולחדש את קו העמק לאחר 65 שנות הפסקה", אמר בהתרגשות נהג קטר הרכבת בנסיעה הראשונה, שיצאה מתחנת בית שאן ביום ראשון שעבר ב־7:35 בבוקר.

ישראל מאיר מבית שאן, שהיה על הרכבת בנסיעת הבכורה מעירו לתחנת השמונה בחיפה, ציין כי כבר ביומה הראשון עמדה רכבת העמק בזמנים וכי הנסיעה היתה מהירה. "הגענו לעפולה תוך פחות מ־12 דקות, ולחיפה תוך 46 דקות", סיפר בהתלהבות. "לכל נוסע יש אפשרות להתחבר לשקע חשמל ולקבל אינטרנט אלחוטי חינם לאורך כל הנסיעה. הרכבת קירבה אותנו אל הערים האחרות".

עומס וצפיפות
מאז הנסיעה הראשונה ועד השבוע גדשו אלפים מתושבי האזור את תחנות רכבת העמק, כשעיקר העומס הורגש היטב בתחנות בית שאן ועפולה. "בבית שאן היתה תחושה שאם עוד לא נסעת ברכבת, אתה לא בעניינים", סיפר אייל בן־ברוך. "אני החלטתי לא לקחת לשם את המשפחה בחול המועד, בגלל העומס והצפיפות. נסענו במכוניתנו לבלות בקניון 'לב המפרץ' בחיפה, ושם פגשתי המון בית־שאנים שכולם הגיעו ברכבת. יש התלהבות גדולה".

בנסיעת הבכורה שיצאה מבית שאן השתתפה גם קבוצת רוכבי אופניים מהיישוב שמשית, בראשותו של רון עברי. הקבוצה הגיעה לתחנת הרכבת בכפר יהושע יום קודם לכן, בשעות הערב המאוחרות, ומשם רכבה במשך כל הלילה עד לתחנת בית שאן, כדי להשתתף בנסיעת הבכורה.

בימים שלישי עד חמישי, במשך רוב שעות היום, היתה הרכבת מבית שאן לחיפה כה עמוסה שרבים נאלצו לעמוד כל הדרך אל היעד. "מבואת הכניסה לתחנה היתה מלאה אנשים, היה צפוף והתור לכרטיסים היה ארוך מאוד", סיפר השבוע אחד מעובדי התחנה בעפולה. "הגיעו בעיקר משפחות עם ילדים. הרציף לכיוון חיפה היה מלא כולו. השילוב של חופשת החג עם הנסיעה בחינם הפך את הרכבת למקום בילוי לכל דבר".

מרבית הנוסעים בשבוע הראשון היו משפחות, שכן הורים רבים ראו בנסיעה ברכבת אטרקציה לילדיהם. "הילדוֹת ציפו לרכבת, כי הרבה זמן הן רואות את הבנייה של התחנה והמסילה והן חיכו לנסיעה בקוצר רוח", סיפרה שלומית בן־סבו מבית שאן, שנסעה ברכבת עם שתי בנותיה. "היה עומס בכניסה לתחנה ותור ארוך לקופה, בעיקר של משפחות. אבל למרות הצפיפות והלחץ, עובדי הרכבת היו אדיבים וסבלניים. הרכבת איחרה בעשר דקות וכל הזמן דאגו לעדכן אותנו שהיא תכף תגיע".

על חוויית הנסיעה הוסיפה בן־סבו: "לבנות היה כיף, הן התלהבו והיה נהדר. בשעה שנסענו היה מקום לשבת, למרות שהזהירו אותי שאני עלולה לעמוד. ירדנו בתחנה של עפולה, ושם כבר היה ממש מפוצץ באנשים".

אטרקציה לילדים
גם בשביל משפחת רוימי מבית שאן שימשה הרכבת אטרקציה לילדים בחופשת הסוכות, כשנסעו בה יחד מבית שאן לעפולה. "אשתי ואני רצינו להראות לילדים מה זה רכבת", סיפר האב, יחיאל רוימי. "שלושתם התלהבו והיה להם נחמד, אבל חבל שלא בחרנו יום פחות עמוס".

חוויית הנסיעה של המשפחה לא היתה כיפית במיוחד: "התחנה בבית שאן היתה מלאה, היה לחץ של אנשים, הרכבת היתה צפופה מדי והיה רעש של ילדים. עמדתי בהלוך ועמדתי בחזור, ולא ממש נהניתי. נצטרך לעשות חוויה מתקנת. בגלל העומס לא נסענו ליעד שרצינו - חיפה".

חיים קודלר מעפולה הספיק לנסוע ברכבת ארבע פעמים מאז שקו העמק החל לפעול. "נסעתי לחיפה, לבית שאן, לתל אביב ולבת ים. הילדים צוחקים עלי שכבר יש לי שם מנוי קבוע", סיפר קודלר. "היה צפוף ברכבת בגלל החופשה, אז אנשים עמדו. הרגשתי לפעמים כמו בקייטנה - מלא ילדים ורעש, אבל היה כיף. אתה לא מתעייף מהנסיעה".

גם משפחת זדה מבית שאן ניצלה השבוע היטב את הרכבת. "נסענו פעם אחת לחיפה ופעמיים לעפולה", סיפרו ההורים. "היה עמוס וצפוף, עם התלהבות של משהו חדש, אבל זה נחמד. הנוף מדהים והעיקר שהילדים נהנו, כי זו היתה הפעם הראשונה שלהם ברכבת".

על יעילות הרכבת הוסיף הזוג זדה: "ביום שנסענו לחיפה, יצאנו מבית שאן ב־8:35 בבוקר והגענו לקריון רק ב־10:30, אחרי שעתיים. נסענו עד מרכז השמונה, שם החלפנו רכבת לקרית מוצקין ומשם במונית לקריון. יש הרבה בזבוז זמן ב